Erkek işçiye 5 gün doğum izni geldi…

Torba Yasa adı verilen 6645 sayılı İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR Kanun ile;

4857 sayılı İş Kanununda,  işçilerin eşlerinin doğum yapması, aile bireylerinin ölümü gibi durumlarda izin verilmesi yönünde bir düzenleme bulunmadığı, fakat aynı Kanunda bu hallerde verilecek izinlerin yıllık izin bakımından çalışılmış gibi sayılan haller arasında ve hafta tatili ücretine hak kazanmak için gereken sürenin hesabında çalışılmış gibi dikkate alınması gerektiği belirtildiğinden, işverenler ve işçiler bakımından uygulamada sorun yaratan mazeret izinleri konusu açıklığa kavuşturulması, ayrıca, 5763 sayılı Kanunla mülga olan 65 inci maddenin uygulama imkânı kalmayan cezai hükmü yürürlükten kaldırılması amacı ile bir takım yasal değişikliklere gidilmiştir.

4857 sayılı Kanuna bir ek madde eklenerek; işçinin evlenmesi, eşinin doğum yapması veya evlat edinmesi ya da ana veya babasının, eşinin, kardeşinin, çocuğunun ölümü durumunda üç gün ücretli izin verileceği hüküm altına alınmıştır. Ayrıca, engelli veya süreğen hastalığı olan çocuklarının hastalıkları ile ilgilenmelerini temin etmek  amacıyla işçi olan anne veya babaya bir yıl içinde on güne kadar ücretli izin verilmesi hüküm altına alınmıştır.

6645 Sayılı Kanun MADDE 314857 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının (b) bendi ile 55 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendi “Ek 2 nci maddede sayılan izin süreleri,” şeklinde değiştirilmiş, 104 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “ve 65 inci” ibaresi yürürlükten kaldırılmış ve aynı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

“Mazeret izni

EK MADDE 2İşçiye; evlenmesi veya evlat edinmesi ya da ana veya babasının, eşinin, kardeşinin, çocuğunun ölümü hâlinde üç gün, eşinin doğum yapması hâlinde ise beş gün ücretli izin verilir.

İşçilerin en az yüzde yetmiş oranında engelli veya süreğen hastalığı olan çocuğunun tedavisinde, hastalık raporuna dayalı olarak ve çalışan ebeveynden sadece biri tarafından kullanılması kaydıyla, bir yıl içinde toptan veya bölümler hâlinde on güne kadar ücretli izin verilir.

Buna göre;

4857 sayılı İş Kanunu’nun 46. maddesinin  üçüncü fıkrasının (b) bendinde yer alan “b) Evlenmelerde üç güne kadar, ana veya babanın, eşin, kardeş veya çocukların ölümünde üç güne kadar verilmesi gereken izin süreleri” ibaresi , “Ek 2. maddede sayılan izin süreleri” şeklinde değişmiş,

Kanunun, 55. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendindeki  “İşçilerin evlenmelerinde üç güne kadar, ana veya babalarının, eşlerinin, kardeş veya çocuklarının ölümünde üç güne kadar verilecek izinler.” ibaresi de, aynı şekilde “Ek 2. maddede sayılan izin süreleri”  şeklinde değişmiştir.

Tasarıda, eşin doğum yapması halinde, işçiye verilecek izin süresi 3 gün olarak belirlenmiş iken, bu süre, 5 gün olarak değiştirilip mecliste kabul edilmiştir.

13 Cevap

1. Merhaba,

Eşin doğum yapması halinde, erkek işçiye verilecek izin süresi 5 gün olarak kesinleşmiş midir. Bu bilgiye göre, özel sektörde de personele 5 iş günü izin verilecek midir.

Şimdiden teşekkürler.

Saygılarımla.

2. Icsi balik izni icin isyerine hangi evraki vermelidir tsk

3. doğum izni 5 gün. pazarlar da sayilirmi. çocuk cuma günü doğdu. hangi gün işe başlamaliyim. özel sektörde çalişiyorum.

4. eşi doğum yapmış kişinin özel sektörde daha önce doğum izni patronunun inisiyatifinde idi şimdiki kanuna göre kaç gün izin hakkı var .acil

5. 854 sayili deniz is kanunuda babalik izni değistimi bilgi verirseniz sevinirim

6. Tek seferde yada sonradan kullanır gibi bir ifade yer almıyor kanunda.
    İşveren insiyatifinde kalan bir durum ve aynı şekilde resmi tatillere denk gelirse işveren isterse dahil eder isterse dahil etmez.
    Benim görüşüm.

• İşveren insiyatifinde olan bir durum yok, çalışanın talebi halinde “beş gün ücretli izin verilir.” Ücretli izin günlerinin hesaplanmasında haftasonu ve resmi tatiller hesaba katılmaz. Örneğin Perşembe+Cuma ücretli izin, Cumartesi+Pazar haftasonu, Pazartesi+Salı+Çarşamba ücretli izin şeklinde.

7. Benim eşim doğum yaptı 2 gün izin kullandim ama benim parami kestiler. Hatta müdür diyorki git sikayet et. Özel sektör isterse verirmiş isterse vermezmiş.

8. Ben şuan bi kamu kurumunda calışmaktayım eşim doğum yapacak. ben sözleşmeli olarak çalışıyorum ben 5 gün doğum izni kullanarak bilirmiyim

9. 4A kapsamında özel bir okulda öğretmenlik yapmaktayım.yeni kanuna göre babalık izninin 5 gün olduğunu okudum.bu süreye haftasonu dahilmidir.5 gün üçretli izinden kasıt nedir.teşekkür ederim

10. Babalık İzni 5 Gün (Doğum İzni)

6645 Sayılı İş Sağlığı Ve Güvenliği Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un un 35. Maddesi ile İş Kanun’unda düzenlemeye giderek 4857 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının (b) bendi ile 55 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendi “Ek 2 nci maddede sayılan izin süreleri,” şeklinde değiştirilmiş, 104 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “ve 65 inci” ibaresi madde metninden çıkarılmış ve Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir

“Mazeret İzni EK MADDE 2 – İşçiye; evlenmesi veya evlat edinmesi ya da ana veya babasının, eşinin, kardeşinin, çocuğunun ölümü hâlinde üç gün, eşinin doğum yapması hâlinde ise beş gün ücretli izin verilir…”

“Buna göre; eşinin doğum yapması halinde işçiye verilecek izin beş gündür ve ücretlidir. Söz konusu izinin iş günü olarak hesap edilmemesi gerekmektedir. Verilen iznin (babalık izninin), hafta tatiline ve ulusal bayramlara denk gelmesi halinde ise, bu günlerin izin günlerinden sayılması gerektiği düşünülmektedir. Söz konusu izin hakkı doğumun gerçekleşmesi ile doğmakta ve devamında kullanılmaktadır.”

6645 sayılı Yasa ile gidilen değişiklik ile 4857 sayılı İş Kanun’unda; eşi doğum yapan işçiye 5 günlük ücretli izin verilmesi yasal bakımdan 23.04.2015 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş oldu.